Engagement Fund ;)

Thursday, 22 September 2011

Oh, Sabarlah!

Latar masa: Isnin - 19 September 2011
Latar tempat: Sekitar Banting

Disebabkan Acik sibuk macam semut 3 hari lepas, maka baru hari ni dapat luangkan masa sikit merapu menulis di sini. Perkara yang paling menggelisahkan bagi aku adalah apabila hutang bulanan tak dilangsaikan lagi. Haihhhh! Bil-bil pun tak bayar lagi, tiba-tiba datang pulak surat dari AVON kata aku ada hutang. APAKAH???? Aku memang PASTI aku dah bayar segala hutang piutang kredit yang ada sebelum menyepikan diri. Beli untuk kegunaan sendiri, banyak manalah sangat pun kan? Maka dengan gigihnya lepas pulang dari kantor, aku mula melaksanakan apa yang dirancang.

Mula-mula pergi cuci kereta dulu sebab dah lama gila tak Mrs. Kanc tak mandi. Azam nak basuh sendiri, cuma tinggal azam. Hahaha... Dah siap cuci kereta, aku terus ke AVON untuk tanya berkenaan hutang tu. Tunjuk surat hutang dan dia pun tengok dalam rekod. Lama jugak la dia cari maklumat tu. Lepas tu dia kata; "Oh, hari tu ibu pejabat kemaskini semua akaun wakil yang ada keistimewaan kredit ni. Maka mana-mana ahli yang lama tak aktif akan ditarik keistimewaannya kalau tak buat pembelian dalam kempen bla bla. Waktu tu pun memang kami kelam kabut nak uruskan benda ni dan tak sempat nak telefon akak. Jadi kami TOLONG BUATKAN PEMBELIAN untuk elakkan akaun akak daripada dihapuskan. Kami 'belikan' barang daripada kempen tersebut iaitu bla bla bla bla yang berjumlah RM 24.05. Jadi, nak ambik ke barang tu?" Aku dah la macam blur blur waktu tu. Aku cuma kata iye je. Sekali dia bawak keluar 6 botol deodorant iaitu barang berjumlah RM 24.05 yang mereka 'belikan' tu. 6 botol??? Agak-agak la weh. Siapa nak pakai banyak-banyak tu? Aku pun sekarang tak pakai deodorant AVON dah. Kalau minyak wangi ke, bedak ke, tahan la lagi. Maka ketidakpuasan hati aku bertukar ke tahap 3. Aku tanya; "Kalau tukar barang lain, tak boleh ke? Banyak sangat ni, siapa nak pakai?". Budak yang jaga kaunter tu macam teragak-agak. Budak baru kan, memang cenggitulah. Kemudian dia panggil satu staf yang memang dah lama dan tanya pada dia. Staf tu kata; "Erm, tak bolehlah sebab barang ni memang daripada kempen tu dan kempen tu pun dah lama sangat. Jadi macam mana?" Aku macam nak protes jugak sebab tak puas hati kena bayar benda yang aku tak beli. Cuma, aku jenis yang protes dalam hati je sebab aku bukanlah jenis yang nak menyusahkan orang ke apa. Aku tau, susah nak berunding dengan orang yang protes terang-terangan. Perkara terbaik adalah; SABAR. Akhirnya aku jawab dengan nada sinis; "Nak buat macam mana? Benda dah jadi. Kalau saya kata tak boleh pun, saya tetap kena bayar kan?" Berubah juga muka akak tu. Geram tahu! Patutnya telefonlah dulu bagi tau. Pelanggan ni kena jaga, bukan khianat. Sebab nak jaga hati, dia bagi pouch percuma.


Sebenarnya tak kisah pun kalau dia tarik keistimewaan kredit tu sebab akaun tu arwah mak punya. Waktu aku nak terminate akaun tu dulu, dia kata masih boleh guna walaupun orangnya dah tak ada. Aku guna jelah sebab bukan selalu pun aku beli. Malas nak panjangkan cerita, aku bayar jelah RM 24.05 tu. Sekali, adik tu tanya; "Kenapa dah lama tak beli barang?" Kenapa? Kan dah kata, aku beli untuk pakai sendiri je. Banyak manalah sangat pun. Itu pun pakai waktu rajin je. Kalau dah lewat nak pergi kerja, tak ada masalah aku nak pakai make-up base, foundation bagai. Tepek bedak Johnsonn sudeh! Bila dah sampai rumah, baru aku terfikir. Patutnya aku cakap macam ni kat adik tu tadi; "Akak sekarang tak guna sangat mekap cap AVON. Lagi best pakai produk CLINIQUE." Muahahaha.... Berangan la kau nak guna mekap CLINIQUE! Bedak padat dia pun dah dekat RM100. Lepas ni aku nak terminate jelah akaun tu. Karang jadi macam ni lagi, tak pasal-pasal nama arwah mak tercemar kerana hutang dan aku kena bayar benda yang aku tak nak. Haihhhhhhh!


Dah sudah tak puas hati, aku ke Celcom pulak nak bayar bil Broadband. Boleh pulak aku tak ingat yang aku tak bayar lagi bil tu. Masa tu dah pukul 6.30 rasanya dan orang pun agak ramai jugak yang nak bayar bil. Lama juga tunggu bila dia cakap; "Sistem dah tutup la kak. Boleh tak kalau akak tinggalkan bayaran dan kami proceed esok?" Aku pun, APAKAH??? Haihhhhh lagi sekali. Tak mau aku tinggalkan duit camtu, kang dia tak proceed aku jugak yang rugi. Maka keluarlah dengan hampa dari Celcom.


Teruslah ke pasar malam membeli santapan untuk makan malam. Dah dekat maghrib waktu tu, tak kuasalah aku nak masak dah. Tak masak kang, Abah tanya; "Ko tak masak ke Dik?" Dah aku sorang je perempuan kat rumah tu, haruslah aku yang masak kan? Tak ada maknanya Abang-abang aku nak masak. Waktu belok Jalan Masjid, azan berkumandang. Walaupun masih tak puas hati, tapi lega sikitlah sebab hutang tu dah langsai. Serabut otak aku nak fikir banyak benda ni. Haihhh...!


Nota: Entri ni tak ada gambar sebab malas nak letak. Sekian terima kasih.

No comments: