Engagement Fund ;)

Thursday, 8 September 2011

Naik Taraf

Gaji oh gaji... Menunggu mesej cinta dari Encik BIMB yang tak kunjung tiba. Hehehe... Cadangnya hari Ahad ni nak ke majlis sambut menantu Puan Suliza di Kepong. Maka, kenalah jimat cermat sebab nak guna duit banyak kan. Duit minyak, duit hadiah, duit melencong-membeli-belah, duit tol.....Kadang-kadang, bila fikir soal duit ni aku teringat seorang pensyarahku dulu. Waktu mengajar kami, dia sedang membuat Ph.D. Dalam kelas, dia selalu cakap; "Saya sambung belajar sebab saya nak beli TV LCD." Beliau cakap Inggeris la, aku terjemah jadi Melayu. Kitorang gelak-gelak aje dengar beliau cakap macam tu. "Betullah. Bila saya dah dapat doktor, mesti taraf saya jadi lebih tinggi. Bila taraf jadi tinggi, mesti gaji naik tinggi. Bila dah ada banyak duit, bolehlah saya beli TV LCD idaman saya tu." Kami gelak-gelak lagi dan dia pun tergelak sama. Beliau salah seorang pensyarah yang sempoi dan best! Zaman tu, TV LCD tak murah macam sekarang. Harga paling murah pun mencecah 5K. Tapi, betul jugalah apa yang beliau katakan. Bila taraf ilmu kita tinggi, nilai kita juga menjadi lebih tinggi. Aku pernah juga terfikir-fikir nak sambung Master. Sudah beberapa kali mencari program yang sesuai. Carian yang sekadar di pinggiran. Cuma bila dua sahabat karibku bertanya tentang menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi, aku seperti memikirkan perkara ini adalah perlu. Tapi masih belum membuat keputusan muktamad. Masih belum bersedia untuk bergelumang dengan buku lagi..

Selain daripada persoalan naik taraf ilmu, aku telah menemui jawapan kepada satu persoalan yang berlegar-legar di ruang minda ini iaitu; "Mengapakah marker pen cap Artline aku ni tak mengeluarkan dakwat padahal aku dah tuang sebotol dakwat isian semula ke dalamnya?" Gila lama baru nak terjawab persoalan ni. Semalam lepas habis kelas, aku duduk sambil belek-belek kotak berisi botol dakwat isian semula marker pen cap Artline sementara nak hilangkan lelah. Aku baca huruf demi huruf, pusing-pusingkan dia, belek-belek lagi. Kemudian, aku keluarkan marker yang aku ada dan aku tengok marker baru yang diberikan oleh Kak Reen. Entah macam mana, untuk bacaan rawak kali ke dua, aku perasan sebaris ayat; "Jangan gunakan pada EK 500." Terus aku angkat marker aku yang dah 'mati' lepas kena isi dengan dakwat baru tu dan marker yang baru aku dapat. Aku pusing-pusing, baca tulisan atas badan marker, aku tepuk dahi! Terdetik di hati; 'Patutlah dia tak hidup-hidup walaupun dah sebotol aku tuang dakwat! Sebabnya, dakwat tu HANYA untuk EK 500A. Marker aku ni 500 je.'
 Ini kotak untuk dakwat biru

Ini pulak kotak dakwat hitam

Hahaha... misteri terungkai. Marker pun dah naik taraf. Celah mana aku nak cari dakwat isian semula untuk marker zaman batu aku ni? Rasanya yang dijual di kedai-kedai alat tulis semuanya untuk maker 500 A. Nak buang, sayang. Nostalgia tu! Aku beli marker ni waktu belajar lagi. Bukan sebatang aje, ada lebih daripada 2 batang. Sayang pulak nak buang. Nampaknya macam kena redah kedai yang klasik-klasik sikit untuk menemui dakwat isian semula bagi marker 500 aku ni.

Satu lagi benda yang dah naik taraf adalah komputer riba. Bila aku bawak keluar Permataku, semua buat muka mesmerise dan amazed tengok Permataku yang besar gabak ni. Hahaha... Lepas tu adalah beberapa orang tanya soalan kagum; "Miss, laptop tahun bila ni? Besarnya?" Aku jawablah laptop ni dari zaman aku belajar lagi. Besar? Senang cikgu kau ni nak tengok drama Korea (jawab dalam hati jelah yang ini). Hakhakhakhak....


Alhamdulillah, setakat ni tak pernah rosak lagi. Cuma dah beberapa kali format disebabkan virus. Baru-baru ni, warganegara semut pulak suka masuk laptop aku ni. Tak faham betul. Pantang aku letak laptop dalam bilik, habis kena hurung. Nasib baik bila tukar beg laptop serangan semut beransur kurang dan akhirnya tiada sebab beg baru ni lebih rapat binaannya. Kalau tak, jenuh la aku nak cari tempat yang semut tak dapat kesan. External hard disc aku pun cenggitu jugak, berduyun-duyun semut masuk sampai terpaksa masukkan mereka ke dalam bekas kedap udara. Barulah selamat. Semut sekarang ni, dah maju nampaknya. Nak buat rumah dekat barang-barang jenama aje.

2 comments:

Timun Laut said...

hahaha. kelakar la post akak kali nih. Akak punya laptop tu darah manis kot, tu yg semut dtg tu. huhuhu

farae al-farafisya said...

Uiks, cik timun!
lama tak nampak bayang di sini...

erk, kelako ke?ehehehe...
itulah hakikatnya, laptop akak ni 'manis berkrim, disukai semut'...
hahaha...