Engagement Fund ;)

Friday, 23 September 2011

Seronok!

Malas nak menulis. Tapi mahu menggambarkan kemeriahan sambutan raya di sini. Tahun ini, masa agak sendat untuk mengadakan jamuan raya memandangkan minggu ini sibuk dengan ICE 11'. Maka bahagian bengkel semua berebut masa buat jamuan raya minggu lepas. Hari ini, Bahagian Pentadbiran, Kewangan dan Unit pulak. Mula-mula tak ada perasaan. Tapi bermula petang semalam, masing-masing sibuk nak hias Bahagian masing-masing. Semua kalut nak pinjam props jamuan raya budak-budak minggu lepas. Siap ada Unit yang import pelajar untuk pasang lampu kelip-kelip lagi. Bila dah nampak meriah macam ni, barulah yang lain pun jealous. Bos pulak tiba-tiba kata ada pertandingan antara Unit. Lagilah.... riuh-rendah satu pejabat dibuatnya. Nasib baik pondok buluh bengkel Multimedia dah selamat diceraikan. Kalau tak, pastinya pondok buluh tu dah ada dalam pejabat ni. Kahkahkah... Semangat raya sungguh!

Memandangkan setiap Unit perlu menjadi tuan rumah, maka kenalah bawa makanan dan aku sukarela nak masak lasagna. Kebetulan barang-barang yang susah nak cari di Banting macam keju mozarella dan parmesan dah beli haritu, jadi cuma tambah mana yang perlu. Cadangnya nak masak inti siap-siap malam tadi supaya pagi ni tak adalah kelam-kabut. Disebabkan kemalasan melanda, maka aku cadang bangun pagi buta nak buat dari A sampai Z pagi ni. Pukul 4, N6085 dah berbunyi. Mata berat lagi. Sambung kejap. Dekat pukul 5 jugak baru aku bangun betul-betul. Watak utama adalah Lasagna Tuna. Jadi mula masak intinya. Dah separuh jalan, aku jeling bekas garam. Alamak, garam habis! Belum gelabah lagi sebab selalu memang ada sepeket garam dalam simpanan. Selalunyalah.

Nak dijadikan cerita, simpanan garam tu pun tak ada. Ah, sudah! Macam mana ni? Aku toleh jam, baru pukul 5.30 pagi. Kedai mana yang buka pagi buta ni? Termenung kejap depan dapur tu. Habis satu dapur aku imbas cari pengganti garam. Aku nampak botol serbuk belacan bakar. Hoih, takkan ko nak letak belacan dalam lasagna kot? Buang tebiat ke? Tak jadi lasagna kang. Hahaha... Aih, payah ni. Fikir punya fikir, aku teringat 7Eleven. Mesti ada garam kan? Tapi... jadah apa aku nak keluar ke Banting waktu pagi macam ni? Akhirnya aku tawakal je taruk sos ikan. Sos ikan memang boleh memberi rasa masin pada makanan. Cuma tetaplah pelik kalau letak sos ikan dalam lasagna. Apa hal pulak makanan Itali ada unsur-unsur Thailand kan? Darurat ni, aku belasah je. Nasib baik rasanya seimbang. Fuh...selamat. Cuma tak jadi buat Roti Lapis Daging sebab tak ada garam. Tak syok nak masak.

Maka dengan menggunakan sos ikan sebagai pengganti garam, terhasillah 2 bekas Lasagna Tuna dan 1 bekas Lasagna Daging. Cuak jugak dengan kesedapannya sebab; pertama, dah lama sangat tak melapis lasagna dan dua, terpengaruhkah rasa lasagna dengan kehadiran sos ikan? Kemusykilan terjawab sebaik saja rombongan pengurusan tertinggi menjejakkan kaki ke rumah BKKL dan memberi komen positif. Nasib baik.... Pengajaran, belilah garam banyak-banyak buat simpanan dan sentiasalah periksa stok garam anda. Sekian...

 Beef lasagna in the making..

Ready to serve Tuna Lasagna...siap ada cake tester nak uji dia dah masak ke belum...hehehe

No comments: