Engagement Fund ;)

Monday, 4 July 2011

Dah Sampai Seru

Dah sampai seru dah nak kahwin. Yelah, kalau dah jodoh, jangan tangguh-tangguh. Tak baik tu. Bukan seruan untuk akulah tapi. Bahaya juga kalau berkias lama-lama ni, karang tak pasal-pasal keluar gosip tumbang lembu dua ekor pulak. Hahaha... Ini seruan untuk beberapa orang ahli keluargaku. Rasanya, tahun ni paling meriah majlis tunang dan perkahwinan keluarga.

Bermula dengan perkahwinan anak saudaraku, Diah pada 28 Mei lalu. Kemudian pertunangan sepupuku, Ani pada 21 Mei lalu. Agak kecewa juga tak dapat datang sebab kena kerja waktu tu. Semalam, Abang Rashid yang dah selamat menghantar rombongan peminangan ke Teluk Intan. Selepas ini, Abang Shukor pada 9 Julai iaitu Sabtu ini. Mereka ini adalah adik-beradik ye. Lepas raya nanti, seorang lagi anak saudaraku, Hafiz bakal menamatkan zaman bujangnya dan sepupu sebelah Abah, Fakar yang akan menghantar rombongan meminang juga lepas raya nanti. Kira, berapa orang dah tu? Anak saudara dah ramai yang naik pelamin, makcik diorang jugak yang bujang trang tang tang lagi. Hahaha... Motip ko tulis bujang trang tang tang?

Semalam, sehari suntuk berada atas jalan raya. Keluar rumah pukul 7.30 pagi dan sampai rumah pukul 11.00 malam tadi. Walaupun tak memandu, penat juga duduk dalam kereta. Mula-mula ke rumah Cik Esah dulu berkumpul di sana sebelum bertolak ke Teluk Intan. Sampai-sampai je rumah sunyi sepi. Bagi salam, tak ada yang menjawab. Telefon tak diangkat. Ingatkan dah pergi, rupanya semua orang ada kat belakang. Tak dengar ada orang bagi salam. Kurang lebih pukul 10.00, kami bertolak ke Teluk Intan. Cuaca semalam nyaman aje sebab mendung dan hujan renyai-renyai tapi bila dah keluar dari lebuh raya dan menuju ke Teluk Intan, barulah cuaca bertukar menjadi panas. Sebelum merentas Sungai Perak, berhenti rehat kejap. Kemudian, baru teruskan perjalanan. Tak jauh dah dari jambatan tu rumahnya. Sampai-sampai aje disuruh makan dulu. Lauknya pelbagai dan sedap!!! Mungkin sebab dah agak lewat daripada waktu makan tengahari, maka kami disuruh makan dulu. Kalau mengikut pengalaman sepupu-sepupu lain dulu, majlis dimulakan dulu barulah makan. Kali ni, lepas makan, baru majlis merisik dan meminang bermula. Tak lama pun, terus cakap tujuannya datang. Tak ada pantun-pantun bagai. Lepas dah siap, ada minum lagi. Rezeki jangan ditolak. Hehehe... Lepas tu teruslah menuju pulang ke Selangor.

Dalam perjalanan pulang, berlakulah kesesakan yang agak dahsyat. Jalan Kuala Selangor-Teluk Intan memang begitu. Tunggu sajalah. Sesak-sesak ni, mulalah aku sakit kepala. Kalau jadi pemandu, tak apa. Jadi penumpang ni gedik dia lebih sikit. Hahaha... Dah sakit kepala, tidurlah. Sampai di Kapar, sesak lagi. Bila dah keluar ke lebuhraya Shapadu tu, barulah jalan lengang. Ingatkan nak terus balik, rupanya Abah nak kondangan jugak tempat saudara tu. Kawan sekolah Abah merangkap saudara. Pusing-pusing, jumpa jugak kan. Sampai sana pun dah dekat maghrib dan yang tinggal pun cuma keluarga. Tetamu semua dah tak ada. Tak lama pun di situ tapi sempatlah tuan rumah hidang air dan sedikit kuih. Waktu nak balik, macam-macam dia bagi. Goody bag seorang satu dan berkat yang banyak. Alhamdulillah.... Bila aku tengok keadaan selepas majlis perkahwinan, fikir banyak kali juga nak buat majlis besar-besaran. Siapa nak mengemas??? Kalau adik-beradik ramai, tak apa. Ini bertiga aje. Keadaan rumah biasa pun, tak terkemas. Haish... melalut sudah. Hahaha... Lepas singgah solat maghrib, singgah makan kejap barulah bertolak pulang ke Banting. Dalam perjalanan pulang, ada kesesakan lagi. Bergerak dengan sangat perlahan sebaik saja melepasi Stesen Timbang JPJ berdekatan Sijangkang. Sebab kereta macam tak bergerak, Abah belok ke Jalan Sempadan untuk lalu jalan dalam. Keluar di Telok Panglima Garang. Kat situ jalan ok je. Kami syak ada kemalangan berlaku. Itulah sebabnya sampai rumah pukul 11 lebih. Kesimpulannya;


1. Majlis peminangan/majlis bertunang perlu diurus dengan teliti dan baik supaya tidak berlaku kesulitan di kemudian hari. Sebelum bergerak, berikan sedikit taklimat kepada ahli rombongan mengenai keluarga pihak perempuan, aturcara majlis dan maklumat berkaitan.


2. Tak perlulah bertunang bagai sebab orang tunang sekarang macam nak kahwin. Membazir. Ini bukan aku yang kata, orang lain yang kata. Hehehe... 

Dengan ini, entri ditamatkan tanpa sebarang gambar. Sekian, terima kasih...

No comments: