Engagement Fund ;)

Saturday, 2 July 2011

It's Just Around The Corner...

Setiap tahun, aku macam berazam nak buat-buat lupa. Tapi tak boleh sebab awal-awal lagi Celcom dah bagi mesej peringatan untuk dapatkan panggilan dan mesej percuma kepada 8pax selama seminggu. Percayalah bahawa sesungguhnya aku TAK PERNAH guna peruntukan percuma tu setiap tahun. Aku rasa sebab tulah dia sayang pelanggan dia yang seorang ni. Kahkahkah...

Manusia yang dilahirkan pada bulan 7 kalau mengikut kajian Dr. Fadhilah Kamsah, suka mengingat perkara silam. Jadi, janganlah pelik kalau entri dalam ni banyak juga tentang perkara silam aku. Waktu sekolah mahupun waktu di universiti. Dalam keluargaku, memang tidak diajar menyambut hari lahir dengan kek dan lilin. Cuma akulah yang selalu gedik mintak kek setiap kali hari lahir dan arwah mak memang tak pernah hampakan permintaan ni. Setiap hari lahir orang-orang tersayang pun, kalau berkemampuan dan ada rezeki lebih, aku cuba mengadakan kek untuk mereka. Memanglah kek dan lilin tidak diwajibkan pada setiap sambutan hari lahir. Dalam islam pun tak ada. Cuma, tak salah bukan menggembirakan orang lain? Waktu inilah mungkin kita dapat berkumpul ramai-ramai dan mengadakan majlis doa selamat untuk orang yang diraikan. Biarpun hanya sebiji kek dan sepotong doa tanpa hadiah yang mahal, itu sudah lebih mencukupi. Sesungguhnya doa adalah hadiah termahal untuk sesiapa pun. Bukan mudah untuk orang mendoakan kita dan tak susah pun nak menghadiakan doa untuk orang.

Hadiah hari lahir? Memang seronok kalau dapat satu. Kot-kot ada yang nak bagi kejutan hadiah, sila poskan hadiah tersebut ke alamat pejabat. Berangan la ko ada orang nak pos hadiah. Hahaha... Tak apa, berangan tak kena bayar. Hiks... Kalau tanya nak hadiah apa, memang aku boleh senaraikan kat sini. Tapi cukuplah kalau aku dapat lanjutkan tempoh kontrak kerja sekarang ini. Kontrak setahun bakal berakhir bulan Ogos nanti dan sekarang, sedang dalam proses untuk melanjutkan tempohnya. Waktu bos panggil masuk ke bilik beliau beberapa minggu sudah, memang terasa lain bila diberitakan tentang perkara ini secara formal walaupun sebelum tu aku dah dengar desas-desus kekangan kecil yang muncul. Bos kata; "SKT dah lengkap dan saya akan serah pada Pengarah dan permohonan akan dihantar ke HQ. Cuma untuk yang terbaru, kuota untuk kakitangan sambilan di setiap institut adalah 2 orang dan Pengarah nak kalau boleh ada seorang ustaz.. Jadi, jangan terlalu berharap dan berdoalah supaya dapat sambung. Kalau tak ada cikgu Bahasa Inggeris pun, susah juga. Berdoalah banyak-banyak." Ini intipati maklumat yang disampaikan dan aku susun semula ayatnya. Ayat asal memang tak ingatlah kan. Doakan aku dapat lanjutkan tempoh kontrak tu nanti ye. Terima kasih.... Sebagai memenuhi kriteria entri-yang-menarik-mestilah-ada-gambar, aku tayang gambar peristiwa hari jadi 2 tahun sudah. Terima kasih Umie. Terima kasih Kak Chik, Faien dan Ain. Saya takkan lupa hari kejadian tu. Korang memang pandai berlakon. Hehehe...


Jangan tanya kenapa nama atas kek itu adalah farah amamah. Karang panjang berjela pulak aku cerita. Hahaha...

No comments: