Engagement Fund ;)

Friday, 1 July 2011

Hasil Tangkapan

Seperti yang telah dirancangkan, aku ke Shah Alam semalam dan berjaya melaksanakan agenda yang telah dirancang. Macam biasa kalau hari cuti, bangun pagi mesti sengaja dilajakkan terlajak-lajak. Gitu gini, pukul 11 lebih jugak baru bertolak. Perjalanan lancar, kereta tak banyak tapi banyak lori. Bila memandu, aku tak suka duduk belakang lori. Pertama; penglihatan terbatas. Lori kan besar gabak, penuh dengan badan dia aje. Dahlah aku bawak Kancil je. Tak apa, bak kata Aten; "Kancil kan cerdik." Hehehe... Kedua; kebarangkalian untuk terkena lantunan batu adalah sangat tinggi. Keadaan ini boleh bertukar menjadi musibah kerana lantunan batu ini boleh menyebabkan cermin hadapan retak atau terus pecah berderai. Pernah kena sekali haritu. Ada batu melantun dari lori ni. Kuat la jugak walaupun batu tu kecik cinonet dan meninggalkan kesan pada cermin hadapan bahagian pemandu. Mujurlah tak retak teruk.

Kalau menghala ke Shah Alam, aku selalu berbelah bagi nak lalu jalan mana. Jalan dalam, atau luar. Kalau ikut dalam, aku akan belok ke Johan Setia. Tak ikut Jenjarum sebab Jalan Sukepi tu harami. Lubang sana sini dan tak rata. Sian Mrs. Kanc. Antara faktor yang perlu ditimbangkan adalah jumlah lampu isyarat yang ada dan kadar kesesakan trafik. Sebab ragu-ragu, aku ikut jalan luar je. Kiraan jarak bermula dari lampu isyarat di simpang Johan Setia tu. Kalau ikut meter dalam kereta, aku guna meter yang belah bawah. Tapi aku tak pasti kiraan meter tu dalam unit meter/jam atau kilometer/jam. Aku rasa kilometer kot. Kalau kilometer, kiraannya adalah 12.5km dari lampu isyarat tu sampai cabang masuk ke Seksyen 7 lepas tol tu. Lampu isyarat pulak ada 8; susur keluar lebuhraya KESAS, depan ESSO berdekatan AEON Bukit Tinggi, simpang ke Bandar Botanic, simpang ke Batu Unjur, depan hospital, depan masjid Ar-Rahimiah, simpang ke Taman Selatan, bulatan Simpang Lima. Cadangnya, waktu balik nak kira jarak untuk laluan jalan dalam. Tapi sebab aku singgah rumah Klang, maka tak dapatlah nak mengira. Lain kali gamaknya. Nanti aku catat dalam ni ye. Singgah rumah pun kejap je. Sekadar tengok peti surat dan angkut barang-barang peninggalan waktu duduk di sana dulu. Rupanya banyak barang peninggalan waktu praktikum dulu. Cuma ambik mana yang nak guna aje. Tak adalah nak menyapu ke lepak-lepak ke sebab habuk dia tebal yang amat.

Okey, selesai bab perjalanan. Mari masuk ke isi utama iaitu apakah yang berlaku di Shah Alam semalam dan berapa banyakkah hasil tangkapan. Mula-mula, ambik Faien di rumah kawan dia dulu sebab kalau terus jumpa di SACC adalah membazir. Kereta sorang satu, dah memenuhkan tempat letak kereta, bayaran parking lagi, kan ke membazir namanya? Sampai-sampai terus masuk ke parking SACC Mall. Jalan sikitlah nak ke SACC. Tak ramai orang pun. Tawaf dulu ruang pameran tu sambil singgah kejap-kejap ke booth-booth yang ada. Lepas tu, baru ke PTS. Cadangnya nak beli buku ini.

Nampak sekali aje masa di PBAKL haritu tapi tak tergerak hati nak beli. Bila cari di kedai buku, tak keluar lagi. Ingatkan ada jual kat sini. Punyalah aku tengok satu-satu buku yang ada. Tapi tak ada jugak. Bila tanya pada pembantu jualan yang bertugas, dia kata memang tak ada. Tak apalah, tak ada rezeki. Akhirnya, aku beli tiga buah buku aje di PTS ni. Aku punya sebuah aje, sebuah lagi aku hadiahkan pada Faien. Kemudian, pusing lagi. Kali ni cari novel pulak. Memang tujuan utamanya nak cari novel. Nak lengkapkan koleksi pengembaraan Laksamana Sunan. Singgah di booth Kaki Novel dulu. Faien kata novel Doktor Cinta tu best, jadi aku belilah. Memang dah lama gila tak beli novel santai ni. Dah sudah tu terus ke Karangkraf. Terus kaut Cinta Sufi dengan Sutera Bidadari. Belek-belek, jalan depan sikit, aku kaut lagi 2 buah karya Anis Ayuni dengan Aleeya Anesa. Faien yang berkalih sebelah aku terus tanya; "Eh, bila akak ambik lagi 2 ni?" Terkejut dia tengok aku kaut novel banyak-banyak. Hahaha... Terakhir, aku beli Kasih Yang Suci. Orang dok kata best, aku pun nak taulah best ke tak. Dramanya hari tu pun aku tak layan sebab TV kat rumah dah kena pajak dengan Abang-abang aku. Nak layan kat tonton.com, malas la pulak. Dah siap kaut, aku terus bayar. Berlama-lama karang, takut terkaut novel lain pulak. Hahaha... Sebab ada potongan 20%, beranilah aku kaut banyak-banyak. Kalau tak, tak ada maknanya.
Hasil tangkapan

Sebelum ke SACC Mall, solat dulu di tingkat 1. Suraunya agak besar dan selesa. Baguslah urusetia pesta buku ni. Masuk waktu je mereka siarkan azan dan kemudian buat pengumuman tentang lokasi surau. Bagus...bagus... Dah solat, kami ke SACC Mall untuk isi perut. Sementara menunggu tetamu kehormat yang kejap kata boleh jumpa, kejap kata tak jadi jumpa dan akhirnya datang jumpa jugak, kami pusing-pusing dulu dalam SACC Mall tu. Sempat juga aku rembat beberapa buah penanda buku di MPH. Perut masing-masing dah berkeroncong. Lama betul tetamu kehormat tu nak sampai. Dalam pukul 3 kot baru nampak muka. Dah sampai tu, Tuan Presiden kata dah kenyang la pulak. Haish, sape suruh makan? Kan dah janji nak belanja makan. Dalam kenyang-kenyang pun, bukan main tamak tu dengan ice blended dia. Tak baik tahu. Hehehe...

Ini yang kami pilih. Tak tahu nak makan apa, kami pilih set untuk 4 orang walaupun ada orang tu kata tak nak makan piza. Siapalah orang tu ek? Hahaha..

Pencuci mulut. Chocolate volcano yang sedap dan besar. Nasib baik kongsi 2 orang, kalau tak rasanya ada yang muntah kekenyangan.

Pemandangan selepas. Lebihan 2 keping piza aku suruh orang bujang 2 orang tu bawak balik. 

Lepak di Pizza Hut lama jugak. Hanya Tuan Presiden dan Dzul aje yang datang. Encik Presiden tak datang. Sibuk katanya. Ifdal pulak kerja. Tak ada rezeki nak makan piza ye Ifdal. Tak apa, lain kalilah. Lepas hantar Faien, aku terus gerak ke rumah Klang sebelum balik Banting. Sebab bertolak pun dah pukul 6, haruslah jalan sesak sikit. Waktu puncak orang balik kerja. Alhamdulillah selamat sampai di rumah kurang lebih pukul 7.

Nota: Sedari, maaf tak ajak awak untuk kali ni sebab saya dah lama janji nak jumpa dengan Tuan Presiden. Kira tujuan lain ke Shah Alam kali ni ialah nak berjumpa dengan beliau. InsyaAllah sesi lain nanti kita jumpa ye.

2 comments:

MAN ANA? said...

Haha, no hal lah.....lagipun, hari Jumaat.
bulan lepas & bulan ni adalah bulan yang menyesakkan.
saya pun tak plan nak ke SACC..xmau tergoda!
wa3

farae al-farafisya said...

Tak apa, lain kali ye..
ada rezeki nanti kita borong buku lagi..:)