Engagement Fund ;)

Tuesday, 19 July 2011

Sungkyunkwan Scandal


Ini adalah entri pertama di bawah tanda Kembara Korea. Tak dapat pergi Korea, tengok drama dia pun jadilah kan. Maka, tanda ini akan digunakan untuk ulasan-ulasan drama yang aku dah tengok ye. Ini entri pertama di bawah tanda KK ni dan aku nak ulas sikit tentang Sungkyunkwan Scandal. Drama pemberian ehsan jiran meja sebelah. Waktu dengar tajuk, ingatkan cerita apa. Rupanya kisah kehidupan pelajar di Universiti Sungkyunkwan. Sebelum aku membebel lagi banyak, aku nak kata cerita ni lagi best daripada Boys Over Flower. Peminat BOF, jangan marah ha.... Hehehe... Bahaya juga bila jumpa peminat tegar drama Korea ni. Dok bertukar stok nanti ni.

Drama ni berlatar masa dahulukala, ala-ala Jewel In The Palace.Jadi tak perlu risau untuk tak lena tidur memikirkan telefon bimbit model terbaru yang digunakan oleh mereka untuk menghubungi satu sama lain.*motip???* Kisah bermula bila si heroin, Kim Yoon Hee terpaksa menyamar sebagai salah seorang calon peperiksaan kelayakan untuk ke Sungkyunkwan gara-gara nak dapatkan duit lebih bagi membiayai kos perubatan adik lelakinya dan membayar hutang kepada watak jahat dalam cerita ni, Byungpan atau dalam kerajaan Malaysia, jawatan Menteri Pertahanan kot.
Ini dia pakcik Menteri yang jahat tu. Sepanjang aku tengok drama-drama Korea yang dia berlakon, memang watak jahat sokmo. Anak dia dalam cerita ni pun jahat jugak. 
Ini hero jahat nombor 2. Nak dijadikan cerita, dia ni adalah Presiden Pelajar di Sungkyunkwan. Maka mudahlah bapak dengan anak ni berkomplot untuk mengenakan hero dan heroin.

Ok, mari sambung cerita. Malangnya, dia tertangkap waktu menyamar tu dan yang menangkap ni adalah hero cerita ni, Lee Sun Joon. Watak hero dalam ni adalah skema dan serius ok. Kadang menyampah jugak tengok dia serius cenggitu. Akhirnya, waktu peperiksaan kelayakan seterusnya, Si hero ni saja-saja nak kenakan heroin dengan mengupah heroin untuk gantikan dia dalam peperiksaan. Tiba-tiba si heroin ni dah jadi salah seorang calon peperiksaan tu. Waktu Maharaja nak umumkan siapa yang layak berdasarkan jawapan peperiksaan tu, jawapan hero dengan heroin ni yang paling luar biasa. Maka dengan ini, Maharaja pun memberi titah khas untuk mereka berdua menjadi pelajar di Sungkyunkwan. Titah Maharaja wei! Kalau derhaka nanti Maharaja murka.

Pilihan dia dua je; sama ada jadi isteri kedua Byungpan untuk langsaikan hutang atau terima titah Maharaja untuk masuk ke Sungkyunkwan. Pada zaman tu, kaum wanita adalah tidak dibenarkan untuk menerima pendidikan formal. Jadi kelayakan nak masuk ke Sungkyunkwan mestilah berjantina lelaki. Maka si heroin ni pun bertukar...... jadi lelaki. Waktu inilah cerita sebenar bermula. Macam-macam benda berlaku. Eh, rasanya kalau aku cerita mau muntah kot baca sinopsis yang tak serupa sinopsis. Kahkahkah... Serius, cerita ni best dan kurang sakit hati sebab memang dari mula hero dengan heroin suka sama suka. Cuma sebab hero ingat heroin ni lelaki, maka dia senyap je sampailah satu masa dia tak boleh nak tahan dan pindah ke universiti lain gara-gara nak kawal perasaan dia tu. Akhirnya bila dia dapat tau heroin ni perempuan, barulah dia lega. Tapi memang lambat gila dia nak tau heroin ni perempuan. Episod akhir-akhir jugak la.
Comel je budak dua orang ni. Dua-dua bijak, dua-dua ulat buku; maka mereka bercinta pun dekat perpustakaan.

Disamping mereka berdua ni, ada lagi dua orang watak sampingan merangkap kawan baik mereka.
Ini salah seorangnya; Moon Jae Shin. Dia ni ganas sikit dan bersikap sinis. Kalau jumpa perempuan, dia akan sedu-sedu atau orang Kanchong kata hiccup
Ini lagi sorang; Gu Yong Ha. Dia ni boleh dikira playboy tapi baik hati. Dari mula dia dah syak heroin ni perempuan dan cuba nak buktikan dia memang perempuan. Tapi ada je halangan sampailah dia tak hirau dah nak buktikan heroin ni perempuan ke tak.

Pengakhiran cerita? Jeng...jeng...jeng... Selepas segala masalah dan konflik, akhirnya mereka semua berjaya mencapai apa yang dihajatkan dan yang jahat sudah jadi insaf. Mana yang tak insaf-insaf tu, selamatlah kena masuk penjara. Ok, ini cuma sebahagian je ye. Kalau nak suruh aku cerita dari A sampai Z, memang boleh tapi tak masyuk la kan. 20 episod beb. Ulasan satu episod pun aku boleh buat 2 muka surat kertas kajang. Jadi, sesiapa yang nak cerita ni, boleh roger ok. Kita runding... Hehehe...


*Sumber gambar-gambar adalah dari sini

No comments: