Engagement Fund ;)

Monday, 25 July 2011

Perasaan Seorang Guru

Minggu ni dah masuk minggu kedua sesi P&P dijalankan sepenuhnya. Patut nak letak entri ni minggu lepas sebagai pengalaman pertama kelas bagi semester ni. Tapi sebab sibuk mengalahkan PM, maka entri ni terperuk dalam stor draf. Jadual semester ini adalah mengejutkan sebab dua-dua sem kelas waktu pagi. Pagi buta ok! Bermakna aku kena bangun awal daripada biasa untuk bersiap. Pelajar kali ni adalah lebih ramai berbanding semester lepas. Maka kelas bagi semester 1 ada dua sesi. Sesi pagi, 8.00 hingga 9.30 adalah bersama pelajar Pengaturcaraan dan Multimedia. Dekat 60 orang juga budak-budak ni. Sesi petang, 3.30 hingga 5.00 adalah bersama CADD Senibina. Sebab itulah hari Rabu rasa penat lain macam. Nak dijadikan cerita, budak-budak sem ni aktif dia lain macam. Seronok jugalah mengajar mereka ni sebab pembelajaran jadi lebih hidup dengan soalan-soalan daripada mereka. Kalau tak aku cakap diorang dengar, aku tanya, aku yang jawab balik. Apa kes? Hahaha... Itu baru bab belajar, belum lagi loyar buruk diorang yang tiba-tiba menyampuk waktu aku buat penerangan. Sabar jelah...

Satu perkara yang patut dipuji tentang anak-anak murid aku ni adalah mereka mesra dan hormat pada guru mereka walaupun berada di luar kawasan institut. Macam Rabu lepas, aku nak keluarkan duit dari ATM BIMB di Banting Baru. Masuk-masuk je Pasar Ria tu, semua pakat bagi salam. Budak-budak baru semuanya dan aku masih ingat-ingat lupa muka mereka. Dekat pasar pun macam tu juga. Mereka bagi salam atau kalau yang segan-segan tu, senyum dari jauh. Muka, memang semua aku ingat. Tapi nama, mungkin agak payah sebab ramai. Walau macam manapun, aku cuba juga ingat nama-nama mereka sebab salah satu ciri-ciri guru yang baik adalah mengingati nama pelajar. Betul kan cikgu-cikgu sekalian?

Sumber dari sini

Bagi mengelakkan kekecewaan di kemudian hari, maka aku bentangkan peraturan kelas pada pertemuan pertama. Menyatakan peraturan ni adalah salah satu syarat untuk mengawal kelas, seperti yang diajar oleh Prof. Elina dalam subjek Classroom Management dulu. Senaraikan perkara yang perlu dilakukan dan tidak boleh dilakukan supaya mereka ingat dan waspada. Setakat ini, kaedah ini berhasil.

Minggu lepas juga, terbaca satu artikel di The Star tentang apa yang membuatkan guru-guru bertahan. Boleh tekan sini untuk baca artikel tu ye.

No comments: