Engagement Fund ;)

Monday, 25 October 2010

Nikmat

Siang tadi sudah bercakap tentang keselamatan. Hati-hatilah wahai wanita sekalian. Siang tadi tolong jaga periksa di pusat sumber. Peperiksaan bagi yang mengulang. Bosan jugak la sampai sempat baca sebuah buku. Tapi tak habis. Tapi dapat banyak input. Nanti aku kongsi kat sini ye. InsyaAllah... Esok ada kelas ICT memang sah la kena tolong lagi sebab dah tak ada budak-budak praktikal untuk disuruh bantu. Apalagi, yang nak praktikal tu, meh la mohon kat ILP ni. Hehehe.. dan hari ni makan percuma lagi. Alhamdulillah, rezeki.. Bos belanja sebab temankan beliau minum pagi. Baru ni kali pertama berbual panjang tentang banyak benda. Eh, bukan Tuan Pengarah. Ini bos bawah Tuan Pengarah, Puan Reza. Tanya-tanya jugak pasal ILP dan tiada jawatan untuk pangkat DG di ILP. Maknanya memang tak akan boleh bekerja tetap di bawah KSM ni untuk orang yang memegang pangkat DG. DG ni macam kod la kot untuk jawatan dan penentuan gaji seseorang. DG untuk guru-guru kalau tak silap. Ada beberapa pangkat lagi yang baru ku ketahui antaranya;
N untuk pentadbiran
J untuk teknikal
W untuk kewangan
yang lain-lain pun ada lagi. Tapi tak habis menuntut lagi. Jadi cuma ini yang aku tahu. Hari ni jugak hari terakhir untuk Kak Siti di ILPKLS. Beliau ditukarkan ke Putrajaya kerana naik pangkat. Inilah al-kisahnya dapat makan percuma sejak Jumaat sudah. Mula-mula, jamuan perpisahan untuk budak-budak praktikal. Lepas tu tengah hari pulak, Puan Erlina ajak sekali meraikan Cik Asma di Ani Sup Utara. Orang undang, kena pergi. Petangnya pulak, jamuan perpisahan untuk Kak Siti anjuran KESKIL. Fuh, yang petang memang dahsyat menu dia. Macam-macam adaaa! Syok..syok..hehehe.. Ada nasi goreng kampung, ayam panggang, kuey teow goreng, rojak buah, mee kari, roti jala, pengat labu, kuih muih, laici kang, dan beberapa lagi menu. Dahsyat ke tak? Mewah dengan makanan saja. Petang tadi pun, setengah jam sebelum balik, masing-masing keluar masuk bilik mesyuarat. Rupanya ada lebihan jamuan daripada mesyuarat. Lebih banyak tu sebab hampir semua orang datang makan tapi tak habis jugak makanan tu termasuk la yang menaip ni. Hehehe.. Oh ye, mejaku betul-betul tepi pintu bilik mesyuarat. Jadinya, kalau ada mesyuarat ke apa, memang akan ada orang yang berhenti berbincang di belakangku atau tepi meja ku.


Alhamdulillah, bungkusan ini telah selamat sampai ke tangan penerima. Selamat Pengantin Baru untuk sahabatku, Noraini Mohd Taib. Semoga bingkisan dari semenanjung tu bermanfaat buat awak dan suami. Maaf sekali lagi sebab tak dapat hadir majlis awak. Siapa nak hadiah macam kat atas ni, kahwin la cepat-cepat. Nanti I poskan. Hehehe...

Petang tadi, seperti biasa singgah pasar malam di Banting. Tapi tak ada mood nak beli bahan mentah. Maka beli saja makanan yang dah siap masak. Malangnya, tergoda dengan nasi lemak berbungkus daun pisang yang banyak bilisnya, sambalnya dan potongan telur yang besar. Camana nak kurus? Malam-malam makan nasi lemak? Hancus... Asalnya menunggu di gerai tersebut nak beli pecal. Sebab lama sangat menunggu dan sambil tunggu sambil tengok beliau membungkus nasi lemak yang berasap-asap tu, terus tukar fikiran. Kahkahkah..memang hancus... Tetiba rindu dengan nasi lemak makcik kampung dan nasi lemak di pasar Taman Sri Andalas. Hurmm.. ok, cukup cerita pasal makan. Nanti kena sound lagi. Siapa yang sound tu? Berani kamu ye?

Rentetan dari entri terkenal semalam, waktu kat pasar tadi ada lagi yang menegur. Kena tegur dengan Cikgu Haniah, kawan arwah mak di SKKD dulu. Aku tak perasan mulanya. Bila cikgu Haniah nak beredar dari gerai tu, dia berhenti dan tengok aku. Kemudian dia tanya; "Ini anak ustazah kan? Farahin?" Aku pun ingat-ingat lupa muka cikgu Haniah sebab jumpa dia kejap je dulu sebelum aku habis sekolah. Maka berbuallah kami seketika disitu. Tengok?? Orang tetap akan cam muka ni dulu sebelum empunya muka cam orang yang menegur. Hehehe.. Mungkin sebab muka ku sama dengan arwah mak, maka ramai yang kenal. Sebelum ni pun, ada seorang anak murid mak menegurku waktu nak beli kuih di pasar jugak. Tak apalah ditegur kerana kenal, jangan ditegur kerana nak buat dajal, sudahlah. Tak luak pun kalau berbudi bahasa dengan orang kan? Budi bahasa amalan kita..

No comments: